Scenariusz zabawy integracyjnej dla dzieci 5 – 6 letnich
Temat: KARNAWAŁ WENECKI
Data: 28.01.04r. Cele : - zapoznanie z tradycjami innych narodów – karnawał w Wenecji, - wprowadzenie liczebników głównych 1 – 6 w języku włoskim, - tworzenie miłej i życzliwej atmosfery, - zaspokojenie potrzeby akceptacji przez grupę, - budowanie poczucia bezpieczeństwa w społeczności przedszkolnej, - integracja dzieci z różnych grup wiekowych,
Metody i techniki: - ekspresyjne, praktyczne, Formy: - indywidualna, - zespołowa, Przebieg zabawy:
I - Wycieczka autokarowa do Włoch: 1. N. oznajmia dz., iż dziś jedziemy na wycieczkę autokarową do słonecznej Italii. Dzieci otrzymują identyfikatory ze swym imieniem w języku polskim oraz włoskim. Następnie grupa udaje się do punktu zbornego, gdzie spotykają się wszyscy uczestnicy wycieczki. 2. Dzieci z grup IV – VII zbierają się w jednej sali – otrzymują „karty wycieczki” (losowo), które w czasie podróży będą służyły za karnety biletowe. Dzieci odczytują cyfry z kartoników ( 1 – 6 ), następnie dobierają się w grupy o jednakowym numerze. Każdą grupą wycieczkową opiekuje się „pilot” zaopatrzony w odpowiedni identyfikator oraz numer grupy. 3. Grupy wg wywołanych numerów wsiadają do autokaru i wyjeżdżają z placu manewrowego. 4. Podczas „jazdy” dzieci w autokarze śpiewają znane piosenki, aby skrócić sobie czas podróży.
II – Pobyt w Wenecji: 1. Kolejne grupy wysiadają na placu manewrowym w Wenecji, następuje sprawdzenie listy uczestników wycieczki (wg imion włoskich), 2. Dzieci nasłuchują szumu morza – płyta CD , nauczycielka – pilot oznajmia dzieciom, iż przybyliśmy do Wenecji, miasta nad morzem . Opowiada, że Wenecja jest miastem zbudowanym na „wodzie”, jest tu bardzo dużo kanałów po których ludzie pływają w łodziach – gondolach. Największym kanałem – ulicą jest Canale Grande. „Kierowca” wodnego tramwaju – gondoli to gondolier. Charakterystyczny strój gondoliera składa się z koszulki w biało – niebieskie paski , czarnych spodni oraz słomkowego kapelusza z czerwoną szarfą. Gondolierzy chętnie zakładają czerwone apaszki a talię przewiązują szarfą, także czerwoną. 3. Zapraszamy do gondol na Canale Grande ( ławeczki oznaczone numerami 1 – 6 , ustawione na szerokim pasie folii) ; piloci wycieczek przemieniają się w gondolierów i prowadzą swe grupy do łodzi. 4. Wprowadzenie liczebników głównych 1 – 6 w języku włoskim : Dzieci z biletami o numerze 1 – wsiadają do gondoli numero uno, Dzieci z biletami o numerze 2 – wsiadają do gondoli numero due, Dzieci z biletami o numerze 3 – wsiadają do gondoli numero tre, Dzieci z biletami o numerze 4 – wsiadają do gondoli numero quattro, Dzieci z biletami o numerze 5 – wsiadają do gondoli numero cinque, Dzieci z biletami o numerze 6 – wsiadają do gondoli numero sei,
Powtórzymy numery łodzi po włosku per favore: uno, due, tre, quattro, cinque, sei
5. Teraz będziemy ziedzać miasto oczywiście płynąc gondolą – proszę wiosła do rąk i wiosłujemy licząc oczywiście po włosku: uno, due, tre zmiana burty : quattro, cingue, sei 6. Podziwiamy widoki: Attenzione, per favore – Ponte Rialto (most Rialto), Palazzo della Ragione (pałac Ragione), Piazza San Marco (Plac św. Marka), 7. Wysiadamy z łodzi w porządku odwrotnym do wsiadania – utrwalamy liczebniki 1 – 6 po włosku, 8. Na Placu św. Marka widzimy jakieś zbiegowisko! To bawią się przebierańcy na sławnym weneckim balu. My też dołączymy do zabawy tylko musimy się odpowiednio ubrać! Wenecki karnawał słynie z masek karnawałowych nazywanych - bautta . Zakładamy swoje maski i ... w tany: Na początek spokojny marsz – „Dance of the Little Moorish Slaves”- G. Verdi, Jesteśmy na balu, tańczymy „Un ballo in maschera” – G. Verdi, A teraz tworzymy korowód, maszerujemy w rytm uwertury „Wilhelm Tell”- J. Rossini, A teraz przenosimy się w lata 60 –te : Adriano Celentano i jego piosenki! Lata późniejsze to piosenki Andrei Bocelli – tańczymy!
III - Ogłoszenie wyników konkursu: „Wenecka maska karnawałowa” rozstrzygniętego dnia poprzedniego przez jury w skład, którego weszli: dzieci, przedstawiciele Rady Rodziców, dyrektor oraz nauczyciel. Wręczenie nagród wyróżnionym dzieciom przez dyrektora oraz przedstawiciela rodziców.
1. Chwila przerwy w balu; prosimy p. dyrektor o przedstawienie wyników konkursu, oraz wręczenie nagród, 2. Wszyscy uczestnicy zabawy częstują się słodyczami; używają zwrotów grzecznościowych (prego, scusi, grazie) poznanych na wcześniejszych zajęciach. 3. Na zakończenie balu wszyscy idziemy korowodem przy dźwiękach „Marsza Triumfalnego” (G. Verdi) w kierunku Canale Grande – odpływamy do przystani w pobliżu autokarowego placu manewrowego. 4. W dobrych humorach wycieczka wraca do „kraju”.
Zabawę taneczną można kontynuować po obiedzie zmieniając nagrania, bądź realizując zamówienia dzieci na szczególnie lubiane przez nie utwory.
Opracowała: Lidia Niewczasińska |